Szkoła Podstawowa nr 4 im. Ks. Zdzisława Jastrzębiec Peszkowskiego w Sanoku

Wycieczka do Krakowa i Ojcowskiego Parku Narodowego

Uczestnikami wycieczki byli uczniowie z klas 7a,7b,8a,8c,8d i 8e oraz opiekunowie. Najpierw zwiedzaliśmy byłą siedzibę władców Królestwa Polskiego i Rzeczypospolitej czyli Krakowa. Magiczny Wawel i tętniące życiem handlowym Sukiennice od wieków przyciągają. Następnie w Ogrodzie Doświadczeń różnymi zmysłami uczniowie doświadczali zjawisk fizycznych. Wielką radość u uczniów sprawił zjazd na sankach w gorących - prawie wakacyjnych warunkach. Oprócz radości u niektórych pojawił się strach, gdy poruszali się na rowerze po linie z obciążeniem równoważnikowym. W muzeum Tadeusza Kościuszki mieliśmy przyjemność zobaczyć z bliska wiele cennych pamiątek po naszym i amerykańskim bohaterze. Tadeusz Kościuszko jako jedyny Polak otrzymał medal Cyncynatów. Po zwiedzaniu eksponatów muzealnych wspięliśmy się na Kopiec Kościuszki i obserwowaliśmy piękny widok panoramy Krakowa. Z pełnymi brzuchami po obiadokolacji i uśmiechami na twarzy spędziliśmy noc w hotelu. Drugi dzień rozpoczął się od śniadania, w którym dla każdego było coś dobrego. Po nabraniu sił wyruszyliśmy w drogę do obszaru skał wapiennych.  Jaskinia Nietoperzowa swoim rozmiarem zaskoczyła wszystkich. Nietoperze są objęte ścisłą ochroną, a zjadają motyle, chrabąszcze oraz komary. W minionych wiekach oprócz znanych zwierząt jak niedźwiedzie lub wilki w jaskini nietoperzowej swoje legowisko miały lwy oraz hieny jaskiniowe. W Ojcowskim Parku Narodowym pooglądaliśmy film 3D o historii powstania skał, jaskiń, szaty roślinnej i zwierzęcej. Następnie wędrowaliśmy szlakiem, aż do „Bramy Krakowskiej”. Niektórzy próbowali specjałów lokalnej kuchni jedząc „placki maćkowe” lub „pstrąga po ojcowsku”. Przechodząc przez rejon groty Łokietka usiedliśmy wokół źródełka Miłości, aby nigdy i nikomu miłości nie zabrakło. Ostatnim punktem wycieczki był zamek na Pieskowej Skale, na którym kręcono zdjęcia do takich filmów jak: „Janosik” (1974); „Pierścień i róża” (1986); „Ogniem i Mieczem” (1999); „Nie kłam kochanie” (2008). Po zrobieniu własnych zdjęć przy „Maczudze Herkulesa” udaliśmy się w drogę powrotną. Wszyscy zmęczeni, ale zadowoleni i pełni wrażeń wróciliśmy do Sanoka.